Monday, August 30, 2010

sSantai Berbuka Puasa @ Layby Tanjung Malim PLUS Expressways




Hari Khamis 26/8/2010 saya bersama-sama isteri san anak-anak balik kampung la....ke Parit 2A sg manik, teluk Intan...masa berbuka puasa di Layby Tanjung Malim. Seronok betul anak-anak aku masa tu.....macam berkelah pulak....




Wednesday, August 25, 2010

Dosa gugur apabila suami, isteri bersalaman

Dosa gugur apabila suami, isteri bersalam


Dosa gugur apabila suami, isteri bersalam RASULULLAH saw bersabda, yang
bermaksud: "Seorang isteri yang bermuka muram di hadapan suaminya, maka ia
dalam kemurkaan Allah hingga ia dapat membuat suasana yang riang gembira
kepada suaminya dan memohon kerelaannya."

Begitulah besarnya harga senyuman seorang isteri kepada suaminya kerana
senyuman akan mencetuskan suasana kegembiraan yang sebenarnya dikehendaki
suami ketika pulang dalam keletihan.

Muka yang masam bukan saja akan menimbulkan kemarahan suami, malahan
menyebabkan Allah turut murka dan kemurkaan Allah itu berkekalan hingga
isteri berjaya mengembalikan suasana gembira serta memohon keampunan
daripada suami.

Sesungguhnya keredaan Allah terletak pada keredaan suami. Justeru, apabila
suami pulang segeralah bukakan pintu, persilakan masuk dengan penuh hormat
dan ciumlah tangan suami sebagai tanda hormat serta meminta maaf,walaupun
isteri merasakan tidak berbuat sebarang kesalahan pada hari itu.

Sebuah hadis ada menyebut bahawa apabila seorang suami bersalaman dengan
isterinya, maka gugurlah segala dosa dari celah-celah jari mereka berdua.

Andai mempunyai anak-anak, ajarlah mereka itu untuk selalu bersalaman dengan
ayahnya kerana kelaziman akan memupuk rasa kasih dan hormat anak-anak kepada
orang tua.

Kebahagiaan rumahtangga terletak pada akhlak dan budi pekerti isteri.
Biarpun seorang isteri itu tidak cantik tapi jika cukup sempurna layanannya
terhadap suami dan berakhlak pula, tentu ia akan menjadi penghibur dalam
rumahtangga.
Oleh itu wahai isteri, hendaklah berlumba-lumba untuk menjadi seorang isteri
yang solehah, yang bertakwa, berakhlak mulia dan taat kepada suami.

Rasulullah bersabda, yang bermaksud: "Sungguh-sungguh memintakan ampun untuk
seorang isteri yang berbakti kepada suaminya, iaitu burung- burung di udara,
ikan-ikan di air dan malaikat di langit selama dia sentiasa dalam kerelaan
suaminya."

Jika seorang isteri mengharap cintanya berbalas, maka banyakkan mencari
keredhaan Allah melalui keredhaan suami.
======================================================================
= Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara :

"Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan, Lidahmu basah dengan berzikir
kepada Penciptamu, Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu, dan
dosa-dosa yang silam disulami dengan taubat kepada Dzat yang memiliki mu."

Kasih Sayang Seekor kucing

video

Besar Giler katak ni


Luasnya Neraka

LUASNYA NERAKA
Assalam Mu'alaikum Wbrth!!! Sahabat semua...bacalah. ...
YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM, lindunglilah dan peliharakanlah kami, kedua ibubapa kami, suami/isteri kami, anak-anak kami, kaum keluarga kami & semua orang Islam dari azab seksa api nerakaMu YA ALLAH.

Sesungguhnya kami tidak layak untuk menduduki syurgaMu YA ALLAH, namun tidak pula kami sanggup untuk ke nerakaMu YA ALLAH.

Ampunilah dosa-dosa kami, terimalah taubat kami dan terimalah segala ibadah dan amalan kami dengan RAHMATMU YAA LLAH......AMIN. ....


.: Luasnya Neraka :.

Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata: Jibrail datang kepada Nabi saw pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya,

maka ditanya oleh nabi s.a.w.: 'Mengapa aku melihat kau berubah muka?'

Jawabnya: ' Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar, dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa
aman dari padanya.'

Lalu nabi s.a.w. bersabda: 'Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat
Jahannam.'

Jawabnya: 'Ya. Ketika Allah menj adik an Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yg disebut dalam Al-Quran itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan ca ir sampai ke bawah
bumi yg ke tujuh.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat tersiksa, nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi dan minumannya a ir panas campur nanah dan pakaiannya potongan-potongan api.

Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan.'

Nabi s.a.w. bertanya: ' Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?'

Jawabnya: ' Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di
bawah dari l ain nya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang l ain 70 kali ganda.' (nota kefahaman: iaitu yg lebih bawah lebih panas)

Tanya Rasulullah s.a.w.: 'Siapakah penduduk masing-masing pintu?'
Jawab Jibrail:
'Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yg kaf ir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s. serta keluarga F ir 'aun sedang namanya Al-Hawiyah.
Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim,

Pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar.

Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha,

Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah.

Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa'e ir .'

Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s.a.w. sehingga ditanya: 'Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?'

Jawabnya: 'Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai mati belum sempat bertaubat.'

Maka nabi s.a.w. jatuh pingsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibrail meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan

sesudah sadar nabi saw bersabda: 'Ya Jibrail, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?'

Jawabnya: 'Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu.'

Kemudian nabi s.a.w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian nabi s.a.w. masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang
selalu menangis dan minta kepada Allah.(dipetik dari kitab' Peringatan Bagi Yg Lalai')

Dari Hadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku.

Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:

1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat

2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah

3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung

4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah

5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik

6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak

7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum

8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor
ular

9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta
mengandungi lautan racun yang hitam pekat.

10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai
70,000 rantai

11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat


Mudah-mudahan ini dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua.....Wallahua' lam.


Al-Quran Su rah Al- Baqarah Ayat 159

Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterang an dan petunjuk hidayat, sesudah Kami terangkannya kepada manusia di dalam Kitab Su ci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk.


Dari Abdullah bin 'Amr R.A,


Rasulullah S.A.W bersabda:' Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..

SEPULUH ORANG YANG MAYATNYA TIDAK BUSUK DAN TIDAK REPUT DI HARI QIAMAT KELAK!!!

Disebutkan di dalam satu riwayat, bahawasanya apabila para makhluk dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berd ir i tegak di kubur masing-masing selama 44 tahun UMUR AKHIRAT dalam keadaan TIDAK MAKAN dan TIDAK MINUM, TIDAK DUDUK dan TIDAKBERCAKAP.

Bertanya orang kepada Rasulullah saw : 'Bagaimana kita dapat mengenali ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat?'

Maka jawabnya Rasulullah saw 'Umatku dikenali kerana WAJAH mereka putih disebabkan oleh WUDHU'.' Bila qiamat datang maka malaikat datang ke kubur orang mukmin sambil membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat sujud. Bekas SUJUD tidak dihilangkan.< /SPAN>

Maka memanggillah dari zat yang memanggil. Bukanlah debu 'itu dari debu kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah debu KEIMANAN' mereka. Oleh itu tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian' S ir atul Mustaqim dan memasuki Alam SYURGA, sehingga setiap orang melihat para mukmin itu mengetahui bahawa mereka adalah pelayan Ku dan hamba-hamba Ku.

Disebutkan oleh hadith Rasulullah saw bahawa sepuluh orang yang mayatnya TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam tubuh asal diwaktu mati :-
1. Para Nabi
2 Para Ahli Jihad
3. Para Alim Ulama
4. Para Syuhada
5. Para Penghafal Al Quran
6. Imam atau Pemimpin yang Adil
7. Tukang Azan
8. Wa nita yang mati kelah ir an/beranak
9. Orang mati dibunuh atau dianiaya
10. Orang yang mati di siang hari atau di malam Jumaat jika mereka
itu dari kalangan orang yang beriman.

Didalam satu riwayat yang l ain dari Jab ir bin Abdullah ra sabda Rasulullah saw: Apabila datang hari QIAMAT dan orang-orang yang berada di dalam kubur dibangkitkan maka Allah swt memberi wahyu kepada Malaikat Ridhwan:
' Wahai Ridhwan, sesungguhnya Aku telah mengeluarkan hamba-hamba Ku berpuasa ( Ahli Puasa ) dari kubur mereka di dalam keadaan letih dan dahaga. Maka ambillah dan berikan mereka segala makanan yang digoreng dan buah-buahan SYURGA. '

Maka Malaikat Ridhwan menyeru, wahai sekelian kawan-kawan dan semua anak-anak yang belum baligh, lalu mereka semua datang dengan membawa dulang dari nur dan berhimpun dekat Malaikat Ridhwan bersama dulang yang penuh dengan buahan dan minuman yang lazat dari syurga dengan sangat banyak melebihi daun-daun kayu di bumi.

Jika Malaikat Ridhwan berjumpa mukmin maka dia memberi makanan itu kepada mereka sambil mengucap sebagaimana yang dif ir man oleh Allah swt di dalam Su rah Al-Haqqah bermaksud :
'Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan AMAL yang telah kamu kerjakan pada HARI yang telah LALU itu.'

* Tolong sebarkan kisah ini kepada saudara Islam yang l ain .

Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati. ' Dan ( ingatlah ) Allah sentiasa mengetahui dengan mendalam akan apa jua yang kamu lakukan.' Su rah Al- Baqarah : 237

Untuk renungan dan amalan bersama ..

DOA IKAN NUN
============
'LAA ILAHA ILLA ANTA SUBHANAKA INNI KUNTU MINALZHAALIMIIN'

apabila tiba saatnya

video

Jadikan Iktibar di bulan puasa...astarfirullahalazim....

kisah sedih yang menyayat hati





*Ditulis semula penulis seperti yang diceritakan oleh En. Mohd Azman
student Malaysia kat Jepun


Assalamualaikum.Nama saya Mohd


Azman (bukan nama sebenar) dan saya sekarang sedang


menuntut di salah sebuah universiti di negara


matahari terbit,Jepun.Saya ingin berkongsi


pengalaman saya dengan pembaca budiman sekalian


dan diharap kisah ini dapat dijadikan iktibar pada


masa hadapan.


Kisah ini berlaku di depan mata saya


sendiri menyebabkan saya berasa insaf.Ada seorang


budak Jepun bernama Tatsuo-kun(bukan nama sebenar)


dan tinggal bersama-sama emaknya Maciko-san (juga


bukan nama sebenar) di daerah Yamanashi.Dua


beranak ini hanya tinggal berdua sahaja kerana


bapa Tatsuo-kun telah meninggal dalam satu


kemalangan jalanraya.Kerana keluarga ini hanya


tinggal berdua saja maka hubungan di antara


Tatsuo-kun dan ibunya Maciko-san amatlah rapat


ekali.Apa yang dihajati Tatsuo-kun akan cuba


dipenuhi oleh ibunya dan Tatsuo-kun pula membesar


menjadi remaja yang bijak lalu membolehkan dia


mendapat biasiswa dan memasuki Meiji


University.




Ketika ini perangai Tatsuo-kun mula


berubah dan selalu tidak menelefon atau pulang ke


rumah ketika cuti meninggalkan emaknya kesunyian


di rumah.Hendak dipendekkan cerita,Maciko-san


telah mengambil keputusan untuk datang ke Tokyo


untuk berjumpa dengan anak kesayangannya.Ketika


itulah satu perkara yang menginsafkan saya


berlaku.Ia terjadi DI DEPAN MATA saya


sendiri.Tatsuo-kun baru saja keluar dari pintu


universiti bersama rakan-rakannya ketika ibunya


tiba dan memanggil namanya.Melihat keadaan ibunya


yang berpakaian kampung membuatkan Tatsuo-kun


berasa malu dengan rakan-rakannya yang rata-rata


anak orang berada.Tatsuo-kun dengan muka yang


berang mendekati emaknya dan berkata(telah di ubah


maksudnya ke dalam bahasa melayu),"Makcik ni silap


orang la..".Saya berasa sedih dan terkejut ketika


itu melihat Maciko-san dilayan sebegitu tetapi


masih mampu mengawal air mata.Maciko-san memegang


tangan anaknya dan merayu supaya anaknya tidak


bercakap begitu tetapi Tatsuo-kun yang didorong


perasaan malunya telah menolak emaknya ke arah


jalan raya dan dilanggar kereta. Tetapi Maciko San



kembali bangun setelah mendapat kuasa dari keluarga



ultraman taro dan menyentap tubuh Tatsuo-kun bertalu-talu



diatas jalan tar sehingga berkecai tanpa mendapat pertolongan



rasaksa gorko yang memang kejam..



Saya berasa sungguh sedih dan cuba


untuk menolong tetapi apakan daya kerana ianya


berlaku di dalam televisyen rumah saya cuma.Lantas


saya mengambil remote controller dan menukar ke


siaran yang lain.


Diharap para pembaca tidak berasa marah dan


tertipu dengan kisah En.Mohd Azman tadi kerana


penulis telah pun memukulnya sehingga muntah darah


kerana membuat lawak dengan muka serius.

Nasi Kukus Ayam Berempah...




Bahan-bahan untuk nasi:
2 cawan beras panjang AAA
2 cawan air

Cara menyediakan:
1. Basuh beras dan rendamkan beberapa jam
2. Masukkan beras dan air dalam loyang dan kukus sehingga naik wap dan nasi masak.



Bahan-bahan untuk ayam:
1 ekor ayam
3 s/b rempah kari daging
3 s/b cili mesin
1 s/b serbuk kunyit
3 s/b tepung goreng ayam
3 ulas bawang merah dikisar
2 ulas bawang putih dikisar
6 inci halia dikisar
3 batang serai dikisar
Garam secukup rasa

Cara menyediakan:
1. Gaulkan semua bahan dan perapkan selama beberapa jam
2. Gorengkan dalam minyak yg banyak sehingga garing.

Bahan-bahan untuk sambal belacan:
5 tangkai cili merah
5 tangkai ciliapi
1 biji tomato buah
3 cm belacan
Garam
2 biji limau nipis

Cara menyediakan:
1. Masukkan semua bahan kecuali jus asam limau dalam blender dan mesin kasar.
2. Tuangkan dalam mangkuk dan gaulkan dengan jus asam limau.
--

surat Rasmi - Cara minta kawin lagi....

Subject: Surat rasmi - Cara minta kawin lagi..


Suami bin Lelaki
17, Jalan Angkasa,
24300, Kemaman
Terengganu.

Isteri binti Perempuan
17, Jalan Angkasa,
24300, Kemaman
Terengganu.

31 April 2006

Puan,

PERKARA : PERMOHONAN UNTUK BERPOLIGAMI

Perkara di atas adalah di rujuk.

2. Sebab utama permohonan ini di lakukan adalah kerana saya ingin melengkapkan kuota yang telah di peruntukkan bagi saya. Buat masa ini kuota yang telah di isi cuma satu, memandangkan masih ada 3 kekosongan, eloklah jika dapat di penuhi secepat mungkin. Pihak yang akan mengisi satu kekosongan ini buat masa ini ialah Cik Hana Fazura binti Ramli yang merupakan setiausaha saya di pejabat. Memandangkan komitmen yang beliau tunjukkan di pejabat amat baik, eloklah jika kita masukkan dia bersama kita di dalam organisasi keluarga kita. Kekosongan yang selebihnya akan di isi di masa akan datang.

3. Untuk makluman pihak puan, yang sebenarnya masalah ini telah lama saya fikirkan tetapi memandangkan poket saya yang selalu nipis, terpaksalah saya tangguhkan dulu permohonan ini di samping kurangnye rasa keyakinan untuk mengemukakan permohonan ini. Kini, setelah saya dapat mengeluarkan kesemua duit pelaburan ASB saya, saya merasakan kembalinya semangat saya yang telah hilang selama ini.

4. Permohonan ini amat setimpal kerana dengan kedudukan sekarang ia menguntungkan kedua belah pihak dan juga pihak ketiga. Selama ini hidup kita bahagia sebab jika tidak, manakan mungkin puan dapat menjadi seperti sekarang. Semua yang puan miliki sudah bertambah besar. Kereta besar, rumah besar, rantai besar dan pakaian besar. Jika dulu potongan puan seperti gitar, kini sudah bertukar menjadi drum. Oleh itu, sudilah kiranya dapat kita kongsi bersama insan lain kebahagiaan kita ini.

5. Pihak puan juga dapat menikmati faedah dari kelulusan permohonan ini kerana puan akan tetap menikmati apa yang telah puan miliki sekarang dengan waktu bekerja lebih singkat dan sistem syif akan di perkenalkan iaitu 1 hari kerja dan 1 hari cuti rehat. Waktu bekerja yang selebihnya akan ditampung oleh pihak ketiga. Kebaikan yang puan akan nikmati ialah waktu rehat yang bebas kerana dalam waktu puan bercuti, saya selaku Penyelia tidak akan memantau aktiviti yang puan lakukan. Pada waktu itu saya cuma akan fokus kepada hasil kerja pihak ketiga. Menguntungkan bukan?

6. Segala kerjasama dari pihak puan saya dahulukan dengan ribuan terima kasih. Saya amat berharap pihak puan dapat meluluskan permohonan saya ini kerana adalah lebih baik jika kita dapat berkongsi kebahagiaan kita ini bersama insan lain. Saya harap permohonan saya ini di balas dengan senyuman penuh keikhlasan dari pihak puan dan tandatangan puan di atas kertas yang saya lampirkan bukannya balingan periuk nasi, pinggan-mangkuk, ketukan senduk dan perkara-perkara yang menyukarkan pihak puan untuk melakukannya.

7. Saya harap puan sudi meluluskan permohonan ini. Hadirkanlah senyumanmu sebagaimana ketika kita menyambut orang baru iaitu bayi kita kedalam keluarga kita 10 tahun lepas. Situasinya lebih kurang sama dengan masa kini. Kita akan menerima orang baru juga cuma bezanya ialah jika 10 tahun yang lepas kita perlu menjaga dan membelainya dengan manja bersama tetapi kali ini, setiap urusan penjagaan dan belaian manja akan di laksanakan oleh saya sepenuhnya.

8. Akhir kata, saya harap permohonan saya ini dapat dibalas secepat mungkin. Semoga kita bersama-bersama dengan pihak ketiga akan dapat melaksanakan program ini dengan jayanya.

Sekian, Terima Kasih.

"BERKORBAN DAN BERKONGSI KEBAHAGIAAN LAMBANG RUMAHTANGGA BAHAGIA"

Yang Ikhlas Memohon,

Suami bin Lelaki
________________________________________________________________________________________________

Isteri binti Perempuan
17, Jalan Angkasa,
24300, Kemaman
Terengganu.
Suami bin Lelaki
17, Jalan Angkasa,
24300, Kemaman
Terengganu.
23. Oktober 2009

PERMOHONAN UNTUK BERPOLIGAMI

Dengan segala hormatnya merujuk kepada perkara di atas dan surat pihak tuan bertarikh 31 April 2006.

2. Dengan ini saya menolak permohonan pihak tuan untuk menambah carta organinsasi yang baru saya perolehi setelah tiga tahun. Memandangkan keadaan semasa dan ekonomi yang tidak memberangsangkan ini pihak tuan adalah dinasihatkan supaya tidak membuat "window shopping" di akhir tahun.
3. Pihak tuan juga digalakkan "mengukur baju di badan sendiri" dan "melihat cermin muka sendiri' akan diri tuan sebelum menilai saya. Pihak saya tidak akan bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang masalah bunyi-bunyian atau serangan terhadap "pihak ketiga" yang bukan termasuk dalam senarai keperluan seperti yang disyaratkan pada perkahwinan pertama pihak tuan.
4. Bagi masalah kerja lebih masa dan pantauan pihak tuan, untuk maklumat pihak tuan saya tidak pernah menuntut elaun kerja lebih masa atau pun bonus di akhir tetapi memandangkan komited saya terhadap organisasi saya ingin menjadi yang terbaik dan terhebat. Oleh itu alasan pihak tuan adalah tidak wajar dan tidak boleh diterima sama sekali.
5. Sehubungan dengan itu, sekiranya pihak tuan ingin mengemukakan rayuan terhadap permohonan ini pihak tuan haruslah mempertimbangkan tindakan mahkamah dan dengan senyuman manis pihak tuan haruslah melepaskan segalanya harta dari hujung rambut sampai ke hujung kaki dan dari langit sampai kebumi segala harta pihak tuan hendaklah diletakkan atas nama saya.
Sekian, terima kasih.
"BERKORBAN DEMI ALLAH BUKAN NAFSU SEMATA"
"BERKHIDMAT UNTUK KELUARGA"
Yang Benar,
Isteri bin Perempuan.
sk. Pak Mertuaku
Mak Mertuaku
Abang dan kakak iparku

Hadiah Al-quran Untuk Anda



Al-Qur'an - Boleh selak-selak. .. memang real - Alhamdulillah(Refresh)

Salam untuk semua.

Ini adalah HADIAH & untuk tatapan saudara ku sekelian.

Semoga kita semua mendapat keberkatan dari Allah. Kita boleh tengok Al-Quran, boleh pilih nak Al-Quran yg mana satu, boleh buka muka surat yg kita nak, memang boleh selak-selak mukasurat Al-Quran ni & siap ada kanta kalau nak besarkan ayat Al-Quran tersebut.

Cubalah tengok dulu & click kat url nie...semoga kita diberkati Allah SWT.



KLIK DI SINI http://www.quranflash.com/en/quranflash.html



Hadiah utk kamu semua. Tak payah beli quran.

Buatlah macam senaskah qura'an juga.Kalau pun malas nak ambil qura'an atau Untuk kaum perempuan kalau yang datang haid tak menjadi masaalah..

Sekurang2 nya kalau di pc ni boleh klik saje.

Selamat membaca.

Kalau tidak keberatan fwdkan kepada kawan2 lain.
Semuga yang mencipta QURAN FLASH ini mendapat pahala dan ganjaran dari ALLAH

Monday, August 23, 2010

Sunday, August 15, 2010

Nasi Gaul ( Ulahan Banjar Batu Pahat )



Nasi Gaul
Bahan-bahannya;
1. 1 ekor ayam ( belah 8)
2.1/2 botol sos tomato
3. 1/2 botol sos chili
4. 3 biji bawang besar
5. 4 biji bawang kecil
6. 2 inci halia
7. 5 biji bawang putih
8. 1 tin susu cair
9. 1 lb minyak sapi QBB
10. 2 biji buah tomato merah
11. 3 biji telur
12. 2 biji buah timun
13. beberapa bunga lawang dan kayu manis

cara memasak ayam:


1. hiris bawang kecil dan 2 biji bawang putih
2. kisar bawang besar, halia dan bawang putih
3. ayam sudah dibasuh.
4. ayam yang sudah dibasuh, masukkan di dalam mangkuk.
5. gaul bersama dengan bawang yang telah dikisar besama 1/2 botol sos tomato, 1/2 botol sos chili dan 1/2 tin susu cair. masukkan garam secukup rasa. kandungan air agak-agak la ya. tunggu selama 10 minit untuk sebatikan ayam dan rempah.
6. tulis bawang kecil, bawang putih, bunga lawang, kayu manis dgn menggunakan minyak sapi ( agak-agak la mana banyak nak tuang minyak sapi tu). apabila bau sudah naik masukan ayam tadi kedalam periuk. tunggu sehingga masak.




Nasi Gaul


1. 3 cawan beras ( makan 5 orang ) di basuh..
2. tumis bawang kecil, bawang putih, bunga lawang, kayu manis.
3. tumis bahan-bahan di atas di dalam periuk nasi di dapur gas bersama minyak sapi.
4. masuk 3 cawan air paip dan 2 cawan kuah ayam yang telah masak. tunggu sehingga mendidih, selepas itu masuk beras. apabila basi hampir kering masukkan periuk tadi ke dalam rice cooker....masak seperti biasa semasa menggunakan rice cooker.




Acar nasi gaul


1. 2 biji bawang besar dihiris
2. 2 biji buah tomato di potong
3. 2 biji buah timun di hiris
4. 3 biji telur sudah di rebus
5. 1/2 tin susu cair.


bahan -bahan bawang besar, buah tomato dan timun tadi di masukkan di dalam mangkuk dan di gaul bersama susu cair. letak garam secukup rasa. ambil kuah ayam tadi masukkan ke dalam acar tadi, kuantiti kuah ayam seadanya...dan potong telur rebus dan campurkan pada acar.


selamat mencuba...